Opdracht: Dubbelspel van Frank Martinus Arion.

 

Opdracht 1: Werk een boekverslag uit op de onderstaande punten.

Zakelijke gegevens boek: aantal blz., uitgeverij, jaar uitgave, hoeveelste druk.
Eerste persoonlijke reactie: eigen mening
Samenvatting v/d inhoud
Personages in het verhaal: wie spelen een rol in het boek
Tijd en Plaats: hoe lang duurt het verhaal en waar speelt het verhaal zich af
Thema verhaal: waar draait het om in het verhaal
Motieven: steeds terugkerende elementen in het verhaal
Titelverklaring: waarom heet de titel zo
Verteller: wie vertelt het verhaal
 Info over de auteur
 

Opdracht 2: Verzin een ander einde.

1. Een boek heeft altijd een begin, een midden en een einde. Hét einde wordt ook wel de afloop genoemd.
2. Zo ook bij dit verhaal hebben we Deel 1, deel 2, deel 3 en Naspelen.
3. Nu gaan we een andere afloop maken voor deel 3.
4. We hebben gelezen dat Chamon Boeboe met een mes doodsteekt. Dit einde is een minder leuk eind voor dit boek.
We willen graag een wat vrolijker einde hebben.
5. Schrijf een andere afloop voor je boek in 150 woorden.

Leerlingen lezen geschreven einde voor.

 

Doel:
Het inlevingsvermogen van de lezer wordt bij deze opdracht gestimuleerd en bevorderd. Deze opdracht eist ook het analyseren en het kritisch denken over de gebeurtenis die verander moet worden. 

 

Toelichting:
Benadering: Maatschappijgericht
Algemene doelstellingen: Maatschappelijke vorming. De vele gebeurtenissen in het verhaal hebben een duidelijke betekenis en spelen een rol in de maatschappij.
Waarom een opdracht over een gebeurtenis? Deze opdracht bevordert het analyseren en kritisch denken over de gebeurtenissen in het boek en stimuleert ook het vormen van een oordeel.