Opdracht: Oorlogswinter van Jan Terlouw.

De vragen die je bij dit boek moet beantwoorden, schrijf je in een word document die je bij je docent ingeleverd. Deze opdracht wordt aan je leesdossier toegevoegd.

 

1. Uit welke gedachten en gevoelens blijkt dat Michiel de hoofdpersoon is?

2. Is Michiel een held, een buitenstaander of een gewoon persoon? Leg je antwoord uit.

3. Wie zijn de bijpersonen?

4. Wat is de reden dat Michiel niet direct naar Jack fietst?

5. Waar speelt het verhaal zich af?

6. Waarom moet Michiel aan Erica denken wanneer Jack hem waarschuwt dat er een bezoeker aanwezig is?

7. Welk gevoel van Michiel zou in een film duidelijk gemaakt kunnen worden door een close-up? Leg je antwoord uit.

8. Geef een voorbeeld van een stuk tekst dat voor een verfilming geschrapt zou kunnen worden?

9. Bekijk de kaft van Oorlogswinter nog een keer. Past deze bij het boek? Leg je antwoord uit.

10. Kun jij je voorstellen dat je net als Michiel in oorlogstijd in het geheim een Engelse piloot zou verzorgen?

 

Werk de antwoorden uit en geef uitleg waar dat gevraagd wordt. Maak duidelijke zinnen!

 

________________________________________________________________________


Doel:
Deze opdracht ondersteund de algemene ontwikkeling van de leerlingen, stimuleert het leesgedrag, en bevorderd de creativiteit en inlevingsvermogen van de leerlingen. De leerlingen leren een tekst te analyseren en zien dit als voorbereiding op hun mondelinge examen. Deze vragen dienen als hulp bij de voorbereiding. 

Toelichting:
Benadering: Oorlogsverhaal.
Waarom deze opdrachten? Deze opdracht bevordert het analyseren en kritisch denken over de gebeurtenissen in het boek en stimuleert ook het vormen van een oordeel. De leerlingen leren veel uit een moeilijke periode, waar ze zelf nit bij waren. Oorlogstijden waren moeilijke tijden voor veel mensen.