Opdracht: Niet huilen bij de zee

De opdrachten bij dit boek, moet je in je leesdossier zetten. Werk alle vragen uit in een Word-document en lever het in bij de docent.

 

Opdracht 1.

Geef een titelverklaring bij dit boek. Geef aan waar in het boek de titel duidelijk uitgelegd wordt en door wie.

 

Opdracht 2.

Op pagina 56-60 praat Misha's moeder wel met haar dochter. Lees het fragment. Het lukt Misha niet om op haar beurt ook eerlijk te zijn tegenover haar moeder. Waarom niet?

Opdracht 3.

Beantwoord de volgende vragen.

1. Uit welk perspectief is het verhaal geschreven?

2. Op pagina 9, 73 en 82 wordt de zee beschreven. Wat stelt deze symbool in het boek?

3. Kijk even naar de volgende stelling: Tienerzwangerschap is een logisch gevolg van een gebrekkige sexuele opvoeding! Ben je het eens of niet eens met deze stelling. Leg je antwoord uit.

4. Tussen meisjes en jongens worden er duidelijke verschillen gegeven in het boek. Noem er minimaal 4.

5. Welke wens heeft de moeder van Misha voor Misha voor haar toekomst?

6. Door wie worden de 4 honden van Dick gedood? Hoe weet je dat?

7. Welk fragment in het boek, vond je het spannends?

 

 

Doel:
De leerlingen leren een tekst te analyseren en zien dit als voorbereiding op hun mondelinge examen. Deze vragen dienen als hulp bij de voorbereiding. De leerlingen leren vragen te beantwoorden, door gericht naar antwoorden te zoeken in het boek.
De leerlingen leren veel over seksuele voorlichting. 

Toelichting:
Benadering: Maatschappijgericht, seksualteit.
Waarom deze opdrachten? Deze opdracht bevordert het analyseren en kritisch denken over de gebeurtenissen in het boek en stimuleert ook het vormen van een oordeel. De leerlingen leren veel uit zo'n boek, omdat het iets is dat veel gebeurd in onze samenleving in de laatste jaren. De inhoud van het boek is een soort seksuele voorlichting die de leerlingen goed te pas komt. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb